Nalaďte sa na FFi unikátnym koncertným filmom. Projekcia sa uskutoční v predvečer FFi, dňa 18. 11. o 20:00 v Kine Lumiere. Pre držiteľov a držiteľky cinepassov je na rezervácie k dispozícii 50 miest, ak ste milovníci skupiny Queen, neváhajte s kúpou cinepassu a rezerváciou predstavenia!
V novembri 1981, keď ich hit Under Pressure dobýjal britské rebríčky, sa skupina Queen po sérii koncertov v Japonsku a rekordnom turné po Latinskej Amerike presunula do Montrealu. Queen na čele s Freddiem Mercurym tam predviedli strhujúce vystúpenie, aké nemalo obdobu. Počas nezabudnuteľného koncertu, ktorý je zároveň považovaný za najlepšie zachytené vystúpenie tejto skupiny, zaznela väčšina ich najslávnejších hitov vrátane Bohemian Rhapsody, We Will Rock You či We Are the Champions.
Koncert bol remastrovaný z pôvodného 35 mm filmového záznamu a prvýkrát prichádza do kín v 4K rozlíšení a s priestorovým zvukom Dolby Atmos.

coworking
Zastavte sa počas stredy v Komunitnom centre In a príďte využiť jeho krásne priestory: môžete tu pracovať, čítať, hrať spoločenské hry, porozprávať sa alebo si len tak vychutnať kávu či čaj. Či už prídete sami alebo s niekým, vítaný je každý, kto je ohľaduplný a rešpektujúci voči ostatným. Nezáleží na veku, rodovej identite či orientácii, každý človek sa tu môže cítiť uvoľnene a slobodne. Zastavte sa na najbližšiu Otvorenú stredu a možno si tu nájdete svoje nové obľúbené miesto.
Pätnásťročná Malou vyrastá v malom mestečku so svojimi dvoma bratmi a ich matkou. Vyniká v miestnom veslárskom klube, no zároveň ju šikanujú spoluhráčky. Jedinou osobou, na ktorú sa môže obrátiť, je jej starší brat Max. Keď sa však Malou zamiluje do Maxovej novej priateľky Nourie, jej život sa obráti hore nohami.
Film vyniká úprimným skúmaním rodu, sexuality a identity, a to aj z nepohodlia a konfliktu spojeného s nezapadaním do konkrétnej škatuľky. Príbeh je rozprávaný s jemnosťou, vyhýba sa melodráme a necháva neverbálne momenty niesť veľkú časť emocionálnej váhy.
Fanny, plachá a osamelá tínedžerka, odchádza do Nemecka na jazykový pobyt. V Lipsku stretáva kamarátku Lenu, s ktorou si dopisovala, tínedžerku, ktorá sa chce politicky angažovať. Fanny má obavy. Aby si Lenu získala, vymyslí si alternatívnu verziu svojho života, až napokon vo svojich klamstvách uviazne.
Film sa premietal na filmovom festivale Berlinale, kde bol nominovaný na cenu Berlinale.

diskusia, vstup voľný
Pridajte sa do kvír knižného klubu, diskutovať budeme o klasikách aj novinkách. Nachádzame v knihách klišé, ktoré nás štve? Alebo naopak, ako nám knihy pomohli objaviť svoju inakosť? Na tomto stretnutí by sme diskutovali o feministickom manifeste Zrušte rodinu od Sophie Lewis. Stretnutie je otvorené pre všetkých, cieľom je vytvoriť bezpečné a rešpektujúce prostredie. Knižný klub vedú Monika Grochová a Marek Hudec. Knižku si môžete požičať aj v komunitnom centre In.
Dokumentárne pásmo krátkych filmov o hľadaní ostrovov slobody, stratégií prežitia v nepriateľskom prostredí a novej odolnosti. Konfrontácia s vlastnou aj spoločenskou minulosťou, generačnou queer traumou, prekonávanie závislostí, euforické momenty vyvierajúce z prijatia vlastnej sexuality. Filmy v tomto pásme sa pohybujú na rozmedzí týchto a ďalších motívov, stále sa navracajúc k základnej otázke - ako bezpečne rozprestrieť krídla v atmosfére nebezpečenstva?

Politické performancie Andra Dadianiho rozoberajú útlak štátu a cirkvi v Gruzínsku a dobývajú mestské priestory Tbilisi. Ich queer nebinárna identita protestnej a performatívnej postavy zostáva tajomstvom. Nebezpečenstvo otvoreného odporu je príliš veľké.

Po 50 rokoch heteronormatívneho života Mónika konečne prechádza prvými krokmi k potvrdeniu svojej rodovej identity ako transžena. Popri výchove svojho 11-ročného syna sa zároveň vyrovnáva s represívnym Orbánovým režimom v Maďarsku.

„Pistolero“ je queer klaun, ktorý vystupuje v rôznych častiach krajiny. Prostredníctvom Daniela odhaľujeme pôvod tejto postavy a to, ako fázy chaosu a šťastia v jeho živote premenili Pistolera na záchranné lano, ktoré zmenilo jeho osud.

Film sa odohráva v prostredí newyorskej queer undergroundovej sex párty scény. Odvážne skúma dôležitosť vytvorenia priestoru pre všetky písmená queer abecedy, aby mohli vyjadrovať a skúmať sexualitu s bezstarostnosťou a vždy s úctivým súhlasom.
Francúzsko 2014. 32-ročná Céline čaká na príchod svojho prvého dieťaťa. Ona však nie je tehotná. O tri mesiace jej manželka Nadia porodí ich dcéru. Podľa zákona musí Céline zhromaždiť svedectvá, ktoré by preukázali, že je vhodnou kandidátkou na adopciu a že má predpoklady byť dobrou matkou... Na ceste za svedectvami bude konfrontovaná s hľadaním vlastnej definície toho, čo je znamená "dobrá matka".
Režisérka filmu vytvorila dojímavý portrét toho, ako milujúci pár prechádza jedinečným okamihom. Vidíme, ako sa pokroky a neúspechy v oblasti práv queer ľudí prejavujú v rodinách: ako Céline a Nadia čelia byrokratickým a právnym výzvam a ako ľudia okolo nich majú problém spracovať predstavu lesbického páru, ktorý má dieťa. Inscenovanie nedávnej minulosti však v konečnom dôsledku naznačuje optimistický aj realistický pohľad. Vidíme politické a kultúrne prekážky, ktorým queer ľudia čelia pri zakladaní rodiny, ale lásku Céline a Nadii k sebe navzájom a k svojmu dieťaťu cítime vždy v popredí.
Film sa premietal na festivale v Cannes, kde bol nominovaný na ceny Queer Palm a Golden Camera.
Introvertná princezná Saira, dcéra ohnivých lesbických kráľovien planéty Clitopolis, je zdrvená, keď sa s ňou jej priateľka, lovkyňa ľudí Kiki, náhle rozíde, pretože si nárokuje príliš veľa jej pozornosti. Keď Kiki unesú heterosexuálni bieli mufóni – zabudnutí incelovia budúcnosti –, Saira musí opustiť pohodlie svojho lesbického vesmíru a doručiť požadované výkupné: svoju kráľovskú labrys, najmocnejšiu zbraň, akú lesbický druh pozná. Jediným problémom je, že... ju nemá! Na získanie zbrane a záchranu Kiki má len 24 hodín, a tak sa vydáva na intergejlaktickú cestu sebapoznania, v rámci ktorej sa stretne s problémovou vesmírnou loďou a obnoví priateľstvo s gejpopovou utečenkyňou Willow. Bujaré, cukríkovo farebné animované komediálne dobrodružstvo naprieč všeobjímajúcim priestorom queer vesmíru.
Film získal cenu Teddy na tohtoročnom festivale Berlinale.
Po pätnástich rokoch vzťahu David cíti, že nastal čas urobiť ďalší krok. Naplánuje si preto idylický výlet po Route 66 a svadbu v Las Vegas. Keď však príde k žiadosti o ruku, jeho partner ho pred všetkými odmietne. Má desať dní na to, aby si našiel nového muža, s ktorým pôjde k oltáru.
Debutový film Davida Matamorosa sa riadi kódexmi hollywoodskej romantickej komédie a ponúka veselý príbeh zameraný na homosexuálny pár. Príbeh sa drží konvencií žánru s predvídateľným vývojom, uprednostňuje bezstarostnosť pred dramatickou analýzou. Jedným z najvýraznejších prvkov filmu je jeho nedramatizovaný prístup k vzťahom osôb rovnakého pohlavia. Neexistuje v ňom žiadny konflikt identít ani sociálne odmietnutie. Queer postavy existujú bez toho, aby museli ospravedlňovať svoju prítomnosť alebo orientáciu.
.jpg)
Organizátor: ReStart, o. z.
workshop, vstup voľný
v slovenčine
Na workshope sa budeme venovať tranzíciám v podmienkach Slovenskej republiky. V prvej časti si prejdeme proces tranzície od sociálnej cez medicínsku až po právnu tranzíciu a úskaliami, ktoré transrodoví ľudia v tomto procese zažívajú. Načrtneme aj možnosti ich podpory v rámci tohto procesu a taktiež sa zameriame na zmeny, ktoré so sebou prinesie novela Ústavy SR ako aj plánovaná novela Občianskeho zákonníka. V druhej časti sa zameriame na prípadové štúdie z praxe InPoradne v kontexte aktuálnej judikatúry súdov a v závere bude priestor aj na otázky účastníkov workshopu. Workshopom Vás prevedie Dominika Patzko a Christián Havlíček z našej InPoradne.
Krátkometrážny dokumentárny film sleduje maliara Andreja Dúbravského počas príprav výstavy GOOD BOY, ktorá prebiehala minulý rok v galérii súčasného umenia v Olomouci (Telegraph Gallery), a zároveň zasadzuje jeho tvorbu do kontextu spoločenských a politických udalostí na Slovensku. Maliarov obrovský talent a umelecká sloboda ostro kontrastujú s vyjadreniami politikov vládnej moci, ktorí obviňujú LGBTI+ komunitu z podkopávania tradičných hodnôt, smerujú k cenzúre v kultúre a hrubo znevažujú súčasné umenie. Dokument sa venuje aj pátraniu po zdrojoch Dúbravského inšpirácie. V Telegraph Gallery predstavil maľby vychádzajúce z barokových a rokokových výjavov, prostredníctvom ktorých reflektoval historické aj súčasné ideály krásy. Ďalšou zásadnou líniou v jeho tvorbe, ktorá sa objavila aj na olomouckej výstave, je zobrazovanie prírodných a zvieracích motívov zasadených do prostredia vidieckeho kraja, kde trávi väčšinu roka.
Po projekcii filmu bude debata s Andrejom Dúbravským nielen o spomínanej výstave a jeho tvorbe, ale aj o dobe, v ktorej vznikla, o jeho inšpiráciách a hlavne o tom, čo preňho znamená sloboda a ako ju nachádza v každodennom živote.
Film oscarového režiséra Lasse Hallströma prináša príbeh o neochvejnom hľadaní pravdy o ľudstve a vesmíre v dobe, keď muži určovali všetky pravidlá. Snímka skúma záhadný život Hilmy af Klint (1862 – 1944), ktorej nekonvenčné a vysoko duchovné umenie zostalo po celé desaťročia pomerne neznáme. V súčasnosti je Hilma af Klint uznávaná ako jedna z prvých abstraktných umelkýň západného sveta vôbec, čo je impozantné vzhľadom na to, že umeleckej scéne dominovali muži.
Sedemnásťročná Fatima, najmladšia z troch sestier, veľmi opatrne hľadá svoju životnú cestu, na ktorej musí balansovať medzi túžbami, ktoré sa postupne začínajú vynárať, náklonnosťou k ženám a lojalitou voči svojej starostlivej a milujúcej francúzsko-alžírskej rodine. Začína študovať na parížskej univerzite, chodí na rande, nadväzuje priateľstvá, objavuje úplne nový svet – a pri tom všetkom sa neustále konfrontuje s odvekou a srdcervúcou dilemou: ako môže človek zostať verný sám sebe, keď zmierenie rôznych častí svojej osobnosti sa zdá nemožné?
Hlboko dojímavý portrét francúzsko-alžírskej mladej ženy, ktorá sa snaží zmieriť vlastnú sexualitu so svojou kultúrnou identitou.
{Cannes 2025: víťaz Queer Palm}
{Cannes 2025: najlepší ženský herecký výkon}
Študent umenia Adnan trávi leto v New Yorku, kde absolvuje stáž v umeleckej galérii a zažije sériu nečakaných umeleckých a erotických stretnutí, ktoré stierajú hranice jeho každodennej reality.
Film Opité rezance skúma binárne rozdiely, v ktorých sa gejmuži často ocitajú uväznení. Adnan existuje medzi mestom a lesom, dňom a nocou, realitou a záhadou. Túži po klasickej intimite, no jeho skúsenosti odhaľujú, že zmysluplné prepojenia možno nachádzať aj mimo tradičných očakávaní – prostredníctvom umenia, spirituality či náhodných fyzických stretnutí, ktoré sa stávajú nositeľmi autenticity a ľudskej blízkosti.
Film bol premietaný na festivale v Cannes, kde bol nominovaný na cenu Queer Palm.
Pásmo krátkych filmov o mužoch, otcoch, maskulinite. Je v maskulinite priestor pre zraniteľnosť a lásku? Ako reinterpretovať jej symboly a osvojiť si jej jazyk? Akým nástrahám čelia transmaskulínni ľudia v snahe integrovať sa do svojej spoločenskej role? Pásmo We Are the Champions predstavuje častokrát jemný a nežný ponor do všetkého pevného, tvrdého a nezlomného.
Pozývame vás do sveta juhoestónskych mužov, ktorí sa po náročnom pracovnom dni uchyľujú do tmavého a intímneho priestoru dymovej sauny. Pod ich drsným zovňajškom sa skrýva túžba po spojení, zahalená rúškom tajomstva.

Transrodový stredoškolák je nútený viesť mizogýnny rozhovor so svojimi rovesníkmi, aby bol považovaný za „jedného z chalanov“.

Mateja začne mávať sny o svojom najlepšom kamarátovi v podobe sadomaso býka. Snaží sa mu priznať.

Po smrti otca navštívia futbalovú trénerku Antoniu sestry, aby splnili jeho posledné želanie. Čo malo byť pokojnou rozlúčkou, sa zmení na napätú noc.
Matka a syn sa vyrovnávajú so svojou túžbou a osamelosťou tým najčudnejším spôsobom.

Outsider Janek trávi čas skejtovaním s priateľmi. Stretne Tymona, s ktorým strávi nádherný deň. Hoci sa zdá, že všetko ide dobre, jeden z Jankových priateľov sa na párty pobije s Tymonom. Janek čelí ťažkej voľbe: brániť Tymona a odhaliť pravdu, alebo zostať pasívny.
Samovo hľadanie identity preruší záhadná líška. Spoločne sa vydávajú na magickú cestu na povalu, aby objavili veci, ktoré môžu mať spoločné, a pritom zisťujú, ako osláviť veci, ktorými sa líšia.












